top of page

הגישה הניהולית הקשובה

תנועת קפיטליזם קשוב מייצגת תפיסת עולם לפיה כולם מרוויחים ולכולם טוב. אנחנו חיים בעולם שבו נדמה לכולם שאין מספיק, לצד המון שפע. על פי הגישה הקשובה, נגיע לתוצאה שבה כולם ירגישו שיש להם מספיק.

אנחנו חיות וחיים עם התפיסה שבה מי שנחמד הוא "פראייר". אנחנו מאמינות ומאמינים אחרת (:
בבסיס הגישה הניהולית הקשובה עומדת התפיסה שנתינה או מחשבה על הצד השני, מיטיבה גם איתנו ולא באה על חשבוננו.
אם נתייחס למקרה קלאסי של בקשת העלאת שכר מצד עובדת. נוכל לחשוב שהעלאה בשכר תבוא על חשבון הרווחים, ואפשר גם לחשוב על העובדה שהעלאה בשכר תיתן סיפוק ומוטיבציה ובשורה התחתונה אפילו תביא לעלייה ברווחים.
זו דוגמה קטנה שמשקפת את הגישה הקשובה ונקודת המבט שבה אנו מאמינים.

זו גישה ניהולית חזקה ונכונה, שנותנת ערך גם לחברה העסקית, גם לחברה הישראלית (society) וגם לסביבה.

4 הכלים המרכזיים בגישה הניהולית הקשובה

ייעוד וערכי ליבה

"ייעוד הוא הסיבה שלשמה העסק קיים. תחושה עזה של ייעוד נעלה יוצרת בקרב כל מחזיקי העניין רמת מחוברות בלתי רגילה ומאיצה יצירתיות, חדשנות ומחויבות ארגונית."

הייעוד עוזר לנו לענות על שאלות בסיסיות וחשובות כמו :  
למה העסק שלנו קיים בכלל? 
למה העולם טוב יותר בזכותנו? 
אם ניעלם מחר בבוקר, האם מישהו ישים לב?

הייעוד גורם לכך שכל מי שקשור לארגון ירגיש חיבור חזק לארגון ושיש לו את אותם הערכים, אותה המטרה. ירגיש שהוא חלק ממשהו גדול יותר.
הייעוד למשל עוזר לעובדים להבין שיש משמעות לכך שהם באים למשרד כל בוקר, מעבר לשכר שהם מקבלים, מה שמעניק להם תחושה טובה, מוטיבציה פנימית לעבודה ושמחה.

הוא עוזר ללקוחות להבין שקניית מוצר היא הרבה מעבר לקבלת תמורה, אלא זו הזדהות ואמירה.

את תחושת המחוברות הזו אפשר לתרגם בזמן יחסית קצר להגדלת רווחים, לשימור עובדים, למיתוג מעסיק ועוד. כמובן שהגדרת הייעוד זה רק צעד אחד מבין כמה צעדים במסע הקשוב של העסק, אבל זה בהחלט צעד שאפשר לעשות כבר מחר בבוקר כדי להתחיל לבנות את התשתיות הנכונות.
 

הנה כמה דוגמאות להגדרות ייעוד:
• דיסני: להשתמש בדמיוננו כדי להביא אושר למיליוני בני אדם.
• סאות'ווסט איירליינס: לתת לבני האדם את החופש לטוס.
• ב.מ.וו: לאפשר לבני האדם לחוות את ההנאה שבנהיגה.

אינטגרציה של מחזיקי עניין

מחזיקי עניין של עסק או ארגון - עובדים, לקוחות, סביבה, ומשקיעים וכל מי שמשפיע או מושפע מהארגון. 
"ארגונים קשובים מכירים בעובדה שכל אחד ממחזיקי העניין שלהם חשוב וכולם קשורים ותלויים זה בזה, וכי על הארגון לשאוף למטב יצירת ערך עבור כולם."

מחזיקי עניין של עסק או ארגון - עובדים, לקוחות, סביבה, ומשקיעים וכל מי שמשפיע או מושפע מהארגון. 
"ארגונים קשובים מכירים בעובדה שכל אחד ממחזיקי העניין שלהם חשוב וכולם קשורים ותלויים זה בזה, וכי על הארגון לשאוף למטב יצירת ערך עבור כולם."

בקפיטליזם הישן, בעלי המניות הם היחידים שחשובים עבור העסק. כל השאר הם רק אמצעי למימוש המטרה. וגם כיום, כשאנחנו מדברים עם בכירים ובכירות בחברות עסקיות, רובם עדיין אומרים שהמטרה המרכזית של העסק היא לייצר רווח לבעלי המניות.

העיקר הוא אימון בחשיבה שלוקחת בחשבון את כולן וכולם, ולא מתרכזת רק במחזיק עניין אחד, ומעדיפה אותו על פני האחרים. והעסק, לא רק שהוא לא מפסיד מזה, אלא שהוא גם מרוויח.

מנהיגות קשובה ומשרתת

"מנהיגות קשובה היא מנהיגות אנושית לגמרי; היא משלבת את הגברי עם הנשי, את הלב עם המוח, את הרוח עם הנפש. היא משלבת מערכות מערביות ויעילות עם חוכמת המזרח ואפקטיביות."

מנהיגות קשובה אומרת שאפשר לנהל ולהנהיג בו זמנית.

המשמעות של מנהיגות היא היכולת להניע את הסביבה לעבר מטרה משותפת מתוך מוטיבציה פנימית. בגישה הקשובה המנהיגות היא החלק שמניע את מחזיקי ומחזיקות העניין אל יישום והטמעת הייעוד הארגוני.

בחיים של כולנו יש אנשים שפשוט עושים לנו חשק ללכת אחריהם, לעשות מה שהם מבקשים מאיתנו וללמוד מהם להיות אנשים טובים יותר. האם כולנו יכולים להיות אנשים כאלו? לתפיסתנו כן וזה בדיוק הנושא של מנהיגות קשובה.
איך לפתח בעצמנו את החלקים שיגרמו לנו להוביל אנשים בצורה קלה ונעימה יותר?
מה סגנון החשיבה שכדאי לנו לאמץ?
אילו כלים יכולים לסייע לנו כדי להיות אנשים מעוררי השראה שנוטעים באנשים מוטיבציות פנימיות חזקות? 
כל השאלות האלו ועוד מקבלות מענה באמצעות כלי המנהיגות הקשובה והמשרתת.

תרבות ארגונית קשובה, מלכדת ומחברת

"התרבות הארגונית של ארגון קשוב מהווה עבורו מקור של כוח ויציבות, המבטיחים כי ייעודו וערכי הליבה שלו ישרדו לאורך זמן."
התרבות הארגונית הקשובה מתאפיינת באמון, שקיפות, יושרה, נאמנות, שוויוניות, הוגנות, צמיחה אישית, אהבה ואכפתיות.

מה האווירה אצלכם בארגון? 
האם אנשים מגיעים בבוקר עם חיוך מזוייף או אמיתי? 
האם למנהלים ולמנהלות הבכירים יש חניה שונה משלכם? 
נוהגים לומר אצלכם תודה ולהוקיר את העבודה שאתם עושים? 
האם יש לכם אוטונומיה בניהול? 
כל השאלות האלו – ועוד רבות אחרות – נכנסות תחת נושא התרבות הארגונית. 

 

תרבות ארגונית קשובה אותנטית טומנת פוטנציאל מדהים ליצירת אווירה ארגונית חיובית, הנאה מהעבודה היומיומית והשפעה חיובית על העובדים, הלקוחות וכל מי שמשפיע על העסק ומושפע ממנו (מחזיקי העניין). זהו כלי מדהים ופשוט, שיכול להשפיע בצורה עמוקה על העסק ודרכו בעולם.

* הציטוטים הם מתוך הספר "קפיטליזם קשוב – הרוח האנושית של עולם העסקים"

bottom of page