top of page
  • תמונת הסופר/תgzshiri

הכדור בידיים שלנו

שירי גרינבלט זולברג, מנכ"לית קפיטליזם קשוב ישראל


לפי כלכליסט (כאן), הכינוי "יום שישי השחור" מקורו בפילדפיה בשנות ה – 60 של המאה הקודמת, אז המשטרה המקומית החלה לקרוא ליום הזה יום שישי השחור כיוון שהיה עליהם להתמודד עם עומסי תנועה קשים ובעיות נוספות שנוצרו עקב נחילי הקונים שעשו דרכם לחנויות.


למרות העובדה שהמונח הזה כנראה מייצר הקשר שלילי לרוב האנשים, זה לא הפריע ליום הזה להתפתח עם השנים לכדי חודש שלם של חגיגה אחת גדולה של קניות, עם סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני – וכמובן יום שישי השחור.


חגיגה? באמת? מה בעצם אנחנו חוגגים?


בכל פעם שאני מסתכלת על כל "חגיגות" הקניות האלו – עצוב לי. אני רואה את כל הפקקים, את האנשים העצבניים שמחפשים חנייה ולא מוצאים. את התגודדויות בחנויות, התורים הארוכים והזמן המבוזבז. אז נכון, היום הרבה מהקניות נעשות ברשת, בנוחות מהבית שלנו ובלחיצה על כמה כפתורים – אבל זה לא משנה את העובדה, שכל מה שבא לי לעשות זה לקום ולצעוק – "ע-צ-ר-ו!".


ואז, אחרי שכולם יעצרו – לשאול, האם אתם באמת זקוקים לכל מה שאתם קונים? מה תעשו עם כל זה? כמה פעמים לבשתם את החולצה האחרונה שרכשתם? כמה בגדים יש לכם בארון, שאתם לא משתמשים בהם כמעט אף פעם? ומה לגבי הצעצוע החדש לילד? הוא בכלל יודע כמה צעצועים יש לו כבר בבית? יש לכם מספיק מקום לכל ה – stuff שאתם קונים?


באופן עקרוני, נראה לי שמרבית האנשים בעולם כיום, כבר שמעו על משבר האקלים ורואים את ההשלכות שלו על חיי היום יום של כולנו, כמו גם על הצורך ביחס ראוי לעובדים לכל אורך שרשרת האספקה. גם ההבנה, שמשהו צריך להשתנות, היא כבר נחלתם של רבים. אבל, וזה אבל גדול – המוכנות לעשות וויתורים אמיתיים באורח החיים שלנו, כדי לגרום לשינוי שצריך לקרות – זה משהו שלא רבים מאיתנו מוכנים לעשות.


בוועידת גלזגו, וועידת האקלים הענקית שהתקיימה ממש לאחרונה, ההסכמות שהושגו היו מאד מסוייגות. נראה שהדור הנוכחי, שמנהל כיום את מרכזי הכוח העיקריים בעולם, ברובו לא מעוניין לייצר את השינוי המשמעותי שצריך יהיה לעשות כאן (כאן).

גם הצעירים, שחלקם נראה שבאמת מפנימים את גודל העניין והמשמעות שלו, ועמדו והפגינו מחוץ לוועידת גלזגו – רובם כפי הנראה עדיין, בסופו של דבר, רק מצהירים על השינוי שהם רוצים לעשות, אבל בפועל לא באמת מחוייבים אליו, כפי שמתאר בצורה מדוייקת וחדה מנחה הטלוויזיה ביל מאהר, כאן.



אז מה בעצם אני רוצה מכם? שתצאו החוצה ותמצאו איזה עץ לחבק? שתעברו גמילת קניות בבת אחת? או אולי שתיסעו לגור במדבר בבקתת טיט ובוץ בלי חשמל ומים זורמים?


עקרונית, לדעתי ימים יגידו מה עומק השינוי שנצטרך לעשות, ואולי בסופו של דבר נצטרך לעשות כאלו שינויים מרחיקי לכת. אני לא יודעת. אבל נכון לעכשיו, אני חושבת שהתחלה טובה תהיה אם כאנשים פרטיים, נעשה כמה שינויים לא גדולים באורח החיים שלנו, אבל שיכולים להיות מאד משמעותיים ולייצר שינוי אמיתי. הדבר הכי חשוב, בסופו של דבר וכמו שאנחנו בקפיטליזם קשוב תמיד אומרים, הוא מציאת האיזון הנכון. למשל :


1. חישבו לפני שאתם קונים. רכישות רבות שאנחנו מבצעים הן אימפולסיביות או נועדו בכלל לשיפור מצב הרוח, ואין ביניהן לבין צורך אמיתי שום קשר. לפני שאתם משלימים רכישה, של כל פריט, חישבו – למה אני קונה את החולצה הזו? האם אני באמת זקוק לה? כמה חולצות כבר יש לי בארון? כמה פעמים אני חושבת שאלבש את החולצה הזו? אם חשבתם ועדיין נראה לכם שזה הדבר הנכון לעשות – לכו על זה, ותהנו.


2. השתדלו לרכוש יד שניה. יש כמות מטורפת של בגדים, צעצועים, משחקים, ציוד ספורט, ספרים, רהיטים, מכשירי אלקטרוניקה – כמעט כל דבר בעולם בעצם – שניתן לרכוש במצב מעולה ביד שניה. יש חנויות יד שניה רבות של בגדים, יש מסיבות החלפות בגדים, יש אפליקציה מצוינת להחלפת פריטים (www.shareitt.co.il) ועוד אפשרויות רבות. רק צריך להתעניין קצת בנושא, ועולם חדש וקסום ייפתח בפניכם.


3. שימו לב למחיר. נכון, חשוב לקנות בזול ויוקר המחיה מעיק על כולנו, אבל אם אתם קונים מוצר במחיר שנראה לכם מצחיק, כנראה שמישהו אחר משלם את המחיר עבורו, ולרוב המישהו הזה נמצא במדינה מתפתחת, ואין לו הרבה ברירות אלא לעבוד למחיתו תמורת שכר נצלני ביותר. מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא בחיפוש של "סחר הוגן" שעושים פעילות נפלאה בארץ.


4. שימו דגש על חוויות, ולא על מוצרים פיזיים. יש כיום מגוון עצום של הרצאות, סדנאות, פעילויות מרתקים שיכולים לשמש כמתנה לעצמנו ולאחרים. בפעם הבאה שמתחשק לכם משהו חדש, אולי תנתבו את האנרגיה הזו לכיוון הזה.


5. תהיו קשובים באמת. לעצמכם, לתחושות הבטן שלכם, לרצונות האמיתיים שלכם, למה שחשוב ומשמעותי לכם בעולם הזה.

אני יודעת שקל לחשוב, שאין לנו שום דרך להשפיע. יש כיום חברות ענק שההשפעה שלהן על כולנו כל כך עמוקה, שקשה למצוא את עצמנו ואת יכולת ההשפעה שלנו בסיפור הזה. אבל זו סתם אשליה. הכוח הוא אצלנו, בארנק שלנו, בהחלטות שאנחנו מקבלים, כל החלטה קטנה כגדולה מצטרפת לפאזל גדול של כוח והשפעה שיש לכל אחד ואחת מאיתנו. אם רק נקבל החלטות טובות, באופן עקבי, פעם אחר פעם, נצליח להסיט את הכוח וההשפעה למקומות הנכונים עבורנו. הכדור – תרתי משמע – בידיים שלנו.

צפייה 10 תגובות
bottom of page