top of page
  • תמונת הסופר/תgzshiri

שנת תשפ"ג של הקשבה וסינרגיה

מאת : שירי גרינבלט זולברג, מנכ"לית קפיטליזם קשוב ישראל


כפי שכבר כתבתי בעבר, כשהארגון שלנו רק הוקם בארץ, התקיים דיון סוער לגבי השם. בארה"ב, שם הוקמה התנועה, השם הוא Consious Capitalism שבתרגום חופשי זה או "קפיטליזם מודע" או "קפיטליזם מצפוני", שתי אפשרויות שכל אחת מהן יותר מאתגרת מהשניה. בסופו של דבר, התקבלה ההחלטה לקרוא לארגון "קפיטליזם קשוב". אין ספק שגם זה שם מאתגר, שגורר הרמות גבה, טענות שאנחנו מתנשאים או סתם חוסר הבנה מה זה אומר. יחד עם זאת, זהו שם כל כך נכון וכל כך קולע, שקשה בכלל להתחיל להסביר כמה. הרי אנחנו חיים בתקופה בה הקשבה היא מצרך כל כך נדיר. רובנו כל הזמן רצים ורצות אחרי הזנב של עצמנו, עסוקים ועמוסות, ואין לנו זמן להקשיב באמת, לא לאחרים ובטח שלא לעצמנו. יחד עם זאת, רובנו רוצים שיקשיבו לנו, שיראו אותנו ושבאמת יהיה אכפת ממה שיש לנו לומר.


כך שדווקא ה"קשיבות" הזו, שהיא ייחודית רק לסניף הישראלי של התנועה, יש בה ערך מוסף ענקי. יש משהו כל כך בסיסי ונכון בפעולה הזו, של ההקשבה, שמאפשר לכל כך הרבה דברים לקרות. הרי רק אם נקשיב באמת לאחרים, נוכל להבין אותם, להתחשב בצרכים וברצונות שלהם, להפוך אותם לשותפים אמיתיים במסע שלנו. ורק אם נקשיב לעצמנו, נוכל באמת להיות הגרסה הכי טובה של עצמנו, להתפתח כמנהיגים ומנהיגות ולהשפיע על העולם כמו שאנחנו רוצים.


הפעם, לכבוד השנה העברית החדשה שמתחילה לה ממש עכשיו, אני רוצה לדבר על הקשבה לא רק לאנשים, בין אם זה לעצמנו או לאחרים ואחרות, אלא הקשבה גם לכדור הארץ. אם עוצרים לרגע, ומסתכלים בצורה הוליסטית על כל מה שקורה, אם מחברים את כל הנקודות והסימנים שנמצאים בכל מיני מקומות שונים, אפשר להבין שכדור הארץ מדבר אלינו. בדרכו הוא אומר לנו די, מספיק, שאי אפשר להמשיך ככה יותר. שמשהו משמעותי מאד חייב להשתנות בדרך בה אנחנו מתנהלים. בין אם זה בולען שנפער באמצע כביש איילון, בין אם זה שריפות ענק שמתרחשות מידי פעם ברחבי העולם, בין אם זה בצורות שמשפיעות בצורה משמעותית על יכולת ההזנה של כולנו ובעיקר של האוכלוסיות החלשות יותר בעולם, כל אלו הם סימנים שכדור הארץ שולח לנו, כדי שנקשיב. לא רק נשמע, נצקצק בלשוננו כמה זה נורא ומפחיד ואז נמשיך הלאה כרגיל. לא ולא. אני יודעת שמדובר במילים גדולות ובדברים שרובנו עדיין לא מרגישים בכלל, דברים שלא משפיעים הלכה למעשה על חיי היום יום של רובנו, אבל כן הגיע הזמן להקשיב באמת וגם לפעול, לנקוט בפעולות אמיתיות כדי להתמודד עם המשבר שבפתחנו, ולעזור לכדור הארץ להמשיך להיות בית טוב ומוצלח לכמה שיותר דורות קדימה.


הדבר החשוב השני שאני רוצה לדבר לגביו לכבוד השנה העברית החדשה, הוא הנכונות לשתף פעולה. על פניו זה נשמע מאד פשוט ונכון, וכולנו, במיוחד בארגונים חברתיים, תמיד אומרים שזה הדבר הנכון ביותר, לאגם משאבים, לייצר סינרגיה ולהרוויח מהעוצמה הזו שבתחושת העשייה המשותפת, הביחד, התחושה שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר. אבל בסופו של דבר, שיתופי פעולה דורשים לרוב גם הרבה השקעה של כל אחד מהשותפים והשותפות. נדרשים ויתורים, סבלנות, אמפתיה, ענווה, נכונות להודות בכך שלא תמיד אנחנו יודעים הכל ושלא בהכרח האמת המוחלטת אצלנו. סקרנות עמוקה ורצון כן ואמיתי ללמוד גם מאחרים ואחרות צריכים להיות נוכחים גם כן בבניית שיתופי הפעולה האלו, וכמובן שכדאי כמה שפחות אגו.



רק בזכות שני הדברים החשובים האלו, הקשבה וסינרגיה אמיתיים, נוכל למצוא את הדרך הטובה ביותר להתנהל בתוך הסיטואציות המורכבות שנמצאות לפתחנו בתקופה הזו, ולהתמודד איתן בהצלחה.


אז שתהיה לכולנו שנה טובה,

שנה של שפע והרבה הקשבה,

שנה של בריאות ושל השפעה עם סינרגיה חשובה,

שנה של פריחה, שגשוג והמון אהבה,

איזון נכון לנו בין העבודה למשפחה,

ובעיקר – המון שמחה :+)


חתימה טובה,

שירי.

צפייה 10 תגובות
bottom of page