top of page
תמונת הסופר/תgzshiri

המחיר שמעבר למחיר בתווית

מאת הדר שמלי שרף, מנהלת תפעול וקהילה קפיטליזם קשוב ישראל


ניצלתם את טרפת נובמבר? קניתן בסייבר מאנדיי או בבלאק פריידי? או אולי ניצלתם את יום הרווקים הסינים להתחדש בעוד מוצר?


חודש נובמבר הגיע לסופו וכל המבצעים המעודדים אותנו לקנות עוד, הסתיימו (עד להזדמנות הבאה).


בלאק פריידי התחיל במקור בארה"ב. השם ניתן ליום הקניות, בגלל העומסים המטורפים שנוצרו ביום ההנחות הגדול בין חג ההודיה לחג המולד. הצבע השחור מסמל גם את כתיבת שורות הרווח, לעומת שורות ההפסד שנכתבות באדום. עם השנים, שאר העולם ראה גם הוא הזדמנות לרווח וכך נובמבר הפך להיות חודש שופע תאריכים של "מבצעים".


קצת יותר מחצי הקונים בוחרים להתמקד בקניות פריטי אופנה והשאר בפריטי אלקטרוניקה. כל הקניות ברשת יוצרות אשפה של אריזות יתר, ואם הן מגיעות מעבר לים, משמעות השינוע חוצה הגבולות שלהן, הוא גם שימוש בדלקים ושריפה שלהם. מבצעי נובמבר משמשים אותנו לקנות מוצרי אופנה רבים במחירים זולים יותר מבארץ. וכך, בחודש נובמבר מגיעות מאות אלפי חבילות ושקיות של בגדים מחו"ל.


למעטים ידוע שתעשיית האופנה נמצאת במקום השלישי מבין 7 התעשיות המזהמות ביותר (פירוט בנושא כאן), וכולנו שחייבים להתלבש בבוקר, צריכים לחשוב - מה מחיר הבגדים מעבר למחיר שבתווית?


רק בשנים האחרונות, עולה המודעות על תפקידן של חברות האופנה המהירות, ביצירת זיהום ופסולת בלתי נתפסים.

חברות הביגוד המובילות הן גם החברות המזהמות ביותר. זארה, פריימרק ו-H&M. המודל העסקי שלהן מעודד התמכרות וצרכנות מיותרת, בידיעה שבכל יום יש במה להתחדש. הנתח העולמי של השלושה הוא כ־43%. מעריכים כי הקבוצות הללו יצליחו להפחית את היקף הזיהום שהן יוצרות ב־30%, אם ינקטו במדיניות סביבתית.


עוד חברה שעולה הרבה פעמים לכותרות היא חברת האופנה SHEIN . האתר של החברה הפך להיות הפופולרי ביותר בישראל ועקף את חברת 'נקסט' ו'אסוס'. בכתבה של 'כלכליסט', כאן , דובר על עובדה צורמת שלא ידועה לרובנו. רוב המוצרים של חברת שיאין הסינית מיוצרים מפלסטיק (וגם בחברות רבות אחרות). סיבי הפוליאסטר המיוצרים מנפט, משחררים בתהליך הייצור כמות אדירה של מזהמים. הסיבים האלו אינם מתכלים ויזהמו את הסביבה עוד מאות שנים. למעשה, שימוש בתוצרי נפט, עובר מהכלים החד פעמיים המוקצים, לסיבי הבגדים שכולנו לובשות ולובשים. בנוסף, חברת שיאין, שחרטה על דגלה לייצר כמה שיותר קולקציות וכמה שיותר מהר משתמשת גם בחומרים מזיקים, המכילים ריכוזים גבוהים ומדאיגים של כימיקלים המפרים את תקנות האיחוד האירופי.



תעשיית הבגדים לא רק מזהמת את כדור הארץ, היא גם מעבידה כ -40 מיליון פועלות ופועלים בתנאי עבדות.

רובן נשים וכ-20% ילדים מתחת לגיל 12. הם מקבלים שכר של פחות מ - 5 דולר ליום, עובדים כ-15 שעות ביממה בתנאים ירודים ובלא מעט מהפעמים, הם סובלים מהתעללויות מילוליות ופיזיות מטעם בעלי המפעלים.


הניצול והזיהום מתקיימים, כי אנו חיים בתקופה של צריכת יתר. אנו קונים הרבה יותר ממה שאנו צריכים.אנו צורכות הרבה כי זה זול ומשליכות הרבה כי זה זול . הירידה באיכות הייצור היא מכוונת וזה מאלץ אותנו לקנות עוד. כך נקנים בגדים פי 5 ממה שנקנו בשנות ה-80.


אחרי טרפת קניות הבגדים, מתגלה כי איכות הבגדים ירודה מאוד ולכן רבות מהקניות שלנו, מושלכות לפח. טונות של בגדים נזרקים מדי שנה. לא ניתן למחזר אותם ולשרוף אותם מייצר זיהום כבד. חלק גדול מהבגדים שמושלכים עוברים לאפריקה, שמוצפת בטונות של טקסטיל ולא מצליחה להתמודד עם הכמויות. שם עוברים הבגדים למשרפות או למטמנות, היכן שהבגדים לא באמת יתכלו.


הזיהום והניצול הן בעיות אתיות וסביבתיות וכדאי שכל אחד ואחת מאיתנו יתנו את תשומת הלב לכך.


בכובע השני שלי, אני מדריכה במרכז לחינוך סביבתי חירייה, אני גאה לומר, שגם השנה יצא המרכז במבצע נובמבר משלו. במהלך החודש פורסמו פוסטים היוצאים נגד תופעת קניית היתר. בפוסט האחרון שיצא בפייסבוק, אני אישית הופתעתי מה"ויזואליה" של חודש הקניות. מבין האשפה שמצולמת בשחור לבן, מבצבצות קניות נובמבר. נעליים מנייק, שמלה מאסוס. והן שם, כי את מרבית האופנה אי אפשר למחזר. הפריטים לא ישרפו ומקומם הסופי במטמנה.


כל מי שמגיע לבקר בחיריה עובר את המסלול של תחנת המעבר. שם בתוך בור של 14 מטרים, מתנקזים מדי יום כ- 5000 טונות של אשפה. כשאני מסתכלת על הבור הזה, אני רואה את מה שבאמת קורה לכל הקניות שלנו. הכל כולל הכל, מגיע לבור הזה. במקרה הטוב, חלקים ימוחזרו ובמקרה הרע הם פשוט יגיעו למטמנה. האריזות של קניות נובמבר יגיעו במהירות לבור. המוצרים עצמם - עניין של כמה שבועות עד כמה חודשים. זה בעיקר תלוי באיכות שלהם וכמה אנחנו באמת נשתמש בהם. ממליצה בחום להגיע לשם לסיור. תראו את כל הררי הזבל ולא תאמינו. אנחנו טובעים בזה כל השנה ובמיוחד אחרי נובמבר.


מה הפתרון? לצרוך פחות ולצרוך באיכות גבוהה יותר. להבין שחולצה ב-10 דולר עולה לכולנו הרבה הרבה יותר. ובנובמבר הבא, אולי גם אפשר לוותר על ההצטרפות לחגיגה.

6 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page